Jag tänkte ta med er på en liten resa där ni får en inblick i hur det ser ut när en väska blir till. Jag gillar tanken av att ta vara på saker man inte längre använder i stället för att slänga det. Så det är perfekt att ta gamla jackor som ingen vill använda och ge dem nytt liv i form av en väska till exempel. Det är otroligt häftigt att hålla i en stor, ganska ful jacka för att senare hålla i en väska man själv har gjort! Längst ner ser ni hur väskan blev, från idé till något du kan ta på.

20130304-192948.jpg

Det finns många olika saker jag tittar efter när jag väljer ut en jacka, färg, följsamhet, är den i bra skick, hur mycket tyg kan jag få ut och hur den känns är viktiga saker att ha i åtanke. Sen vädrar jag alla jackor innan de är klara att anvädas.

20130304-193002.jpg

Sen börjar jag med att klippa sönder jackan i alla sömmar. Allt som kan användas läggs i olika högar, stora bitar som används till väskor och små som används till detaljer. Det mesta tas tillvara på.20130304-193031.jpg

Nu börjar det riktigt roliga! Ofta har jag inte en aning om vad jag ska göra innan jag har hittat jackan. Idéerna till väskorna föds för det mesta när jag har jackan framför mig. Det är då jag ser till vilken modell den kommer att passa beroende på mjukhet och färg. Då är det bara att sätta igång med att skissa på lite olika modeller. 20130304-193049.jpg

Alla mönster tillverkas här av mig i ateljén. När mönstret är klart är det bara att sätta igång med sömnaden som är favoritdelen, det är så kul att se sin tanke gå från en tygbit till en väska. I och med att jag tillverkar allt själv så kan jag lägga in smarta och snygga detaljer, till exempel en ficka för mobiltelefonen och ett band där man kan haka i sina nycklar i stället för att de ligger löst i botten av väskan. Vi som ofta använder stora väskor vet att det är lika lätt att hitta lösa nycklar i botten av en rymlig väska som att hitta i en egyptisk gravkammare.20130304-193104.jpg

från idé till något du kan ta på

20130304-193112.jpg

När väskan är sydd så är det bara att gå på med pensel och färg, klippa fransar, sy på stenar eller vad man nu vill göra med den. På den här väskan valde jag att måla lite snygga mönster i efterhand eftersom jag först inte visste ifall jag ville ha något mönster på eller inte.

Så här nedan ser ni resultatet, från en jacka som ingen vill använda till en ny, snygg väska som är perfekt till sommaren!

Hoppas att ni har fått en liten inblick i hur det går till bakom kulisserna och hur mycket arbete, kärlek och omtanke som ligger bakom varje väska.

Massa kärlek
Sara Johansson
Tanati

IMG_1450 IMG_1453 IMG_1458