För ett par veckor sedan snubblade jag över en helt fantastisk blogg med inspirerande bilder och en hel uppsjö med foto och redigeringstips. Amanda är bara 15 år men är redan en riktigt duktig fotograf och hon delar även med sig av bra och enkla redigeringstips på sin blogg. Perfekt för er som vill lära er mer om fotografering och redigering av era bilder. Jag bad Amanda att sätta ihop ett inlägg med sina bästa fototips som ni ser här nedan men jag tycker även att ni ska klicka er in på hennes blogg och fördriva ett par timmar bland alla fina bilder!

Mina bästa fototips 

Ta med dig kameran så ofta som möjligt och var alltid redo med fingret på avtryckaren! För att kunna fånga bra bilder på oförglömliga ögonblick krävs det ju att du har kameran med dig. Ganska logiskt eller hur? Men tyvärr gör många fel här, de tar med sig kameran på resor, födelesdagsfiranden eller andra roliga tillställningar, och det funkar ju självklart också, men de bästa bilderna fångar man oftast när man minst anar det. Ta med dig kameran när går en promenad, när du åker och handlar eller när du går ut och läser en bok på altanen. Man vet aldrig när ett fototillfälle kan dyka upp. När du väl har släpat med dig kameran är det också viktigt att inte ha den nerpackad längst ner i en väska, utan ha den nära till hands redo med inställningar som passar. Annars kan tillfället vara över innan du hinner få upp din kamera och fixa till med rätta inställningarna.

Ta många bilder i olika vinklar. När jag fotar ett motiv kan jag ibland behöva ta runt trettio bilder innan jag har testat alla möjliga vinklar. Fota inte bara utifrån din synpunkt utan lägg dig på marken om du ska fota en blomma eller kom ner på huk till barnets nivå om du ska fota ett litet barn. När du fotar människor är det också viktigt att fota mycket. Tryck på avtryckaren fler gånger från samma vinkel, man vet aldrig när personen blundar eller när ljuset hamnar fel.  På bild nummer 7 i collaget nedan, gick jag över en gata i London samtidigt som jag försökte fånga de röda bussarna, de svarta taxibilarna och Big Ben i mitten som ramas in av de fina husen. Jag tog en ny bild efter varje steg och satte mig på huk lite snabbt för att få den perfekta bilden och den perfekta vinkeln.

amandafoton

Fota i rätt ljus. Det vanligaste felet man gör är att ofta fota mitt på ljusa dagen, då solen ljus är oerhört hård. Antingen blir det konstiga skuggor eller så blir bilden rätt platt. Om du ändå måste fota mitt på dagen, så till att söka upp en plats i utkanten av skuggan. Här bli ljuset mycket jämnare och finare! Var heller inte rädd för att fota i motljus, mot solen framför allt. Vi vänder gärna ryggen mot solen när vi fotar, men testa gärna att få med solen i bilden. Bild nummer 2, 3, 4, 6, 8, 10 och 12 i collaget är alla fotade i motljus. Visst ger det mycket mer liv till bilden?

Glöm inte bort bakgrunden! En porträtt bild med en rörig bakgrund är ingen bra bild. Kanske om man vill förmedla något kan det funka, men oftast vill man ha uppmärksamheten på modellen. Sök dig till gröna träd och buskar, grå stenväggar eller andra odistraherande bakgrunder.  Om du dessutom låter modellen stå framför en buske där solens strålar gå igenom får du en jättefin bokeh (busken blir suddig och bildar runda cirklar). Det syns en aning på bild 12.

Ha roligt! Tänk inte för mycket på alla regler om beskärning eller att allt måste var precis perfekt hela tiden. Fångar du en bild som du gillar – då är det en bra bild! Fota så mycket som möjligt så kommer du utvecklas mer och mer!

Besök gärna min blogg för flera foto- och redigerinstips! www.amandafoton.blogg.se

