DSC01367

Tänkte visa er ett litet projekt jag pysslade ihop åt er, nämligen hur man kan förändra sin helt vanliga, kanske lite tråkiga, långklänning till en uppdaterad version!

Du behöver:
• Symaskin
• Tvillingnål (superbra om du ofta syr, det ser mycket proffsigare ut. Annars går det bra att sy med vanlig elastisk raksöm)
• Sax
• Krita
• Små tygbitar i så likt material som klänningen (tex från en gammal t-shirt)
• Synål, sytråd, måttband & knappnålar

IMG_2772IMG_2789

• Börja med att mäta ut vart du vill att hålen ska sitta, rita upp stödlinjer med kritan och klipp isär delarna. Jag rekommenderar er att klippa ca 2cm högre upp än vart ni vill ha hålen eftersom en långklänning ofta hänger ut sig efter att man har använt den en dag.

IMG_2778

• Snyggast blir det om man syr med en tvillingnål, då blir det en dubbel raksöm på rätsidan, som det ofta är på fållen på kläder, och på baksidan blir det en sicksack-söm som gör sömmen elastisk. VIKTIGT när man syr med tvillingnål är att man alltid syr med raksöm.

 Vik upp 1cm för fåll på över och nederdel och sy från rätsidan. När ni har gjort detta så är det viktigt att ni stryker fållarna ni har sytt så att det ser snyggt ut.IMG_2795

IMG_2793

IMG_2796 IMG_2799 IMG_2802

• När ni har fållat de båda delarna så ska ni markera vart ni vill att klänningen ska sitta ihop. Jag valde att sätta nålar mitt fram, mitt bak, sidorna och där emellan. Alltså totalt åtta nålar på en del.

• Sen syr ni ihop överdel och nederdel där ni har markerat med nålarna så att klänningen sitter ihop igen. Sy med dubbel tråd ett par gånger så att det håller.

IMG_2805 IMG_2808IMG_2812 IMG_2814 IMG_2815

 Om man vill så kan man använda klänningen som den är nu, men när man syr något själv så vill jag inte att det ska se ”hemmagjort” ut i negativ mening så då är det alltid bra att lägga till små detaljer så att det ser mer arbetat ut.

Här har jag klippt till små tygbitar, ca 2,5x2cm, som jag sedan viker ihop för att få snygga kanter och syr fast för hand runt stygnen som håller ihop klänningen.IMG_2818 IMG_2819 IMG_2820

Så var det klart! Lite pilligt kanske men väl värt besväret om man är noggrann. Ut och glid runt på stan i era nya klänningar och skicka era snygga outfitbilder till mig på; mail[@]tanati.seIMG_2825 IMG_2826

DSC01372 DSC01376